Všeobecně jsou označovány termínem „direktivní hospodářství" a „tržní hospodářství".
Ideální typ direktivního
hospodářství je ten, ve kterém jednotlivci nejednají jako
nezávislé osoby, nýbrž jako agenti někoho jiného. Vyplňují
příkaz, dělají to, co jim bylo řečeno.
Ideální typ tržního
hospodářství je ten, ve kterém jednotlivci jednají jako
nezávislé osoby a sledují své vlastní zájmy. Pracuje-li zde
nějaký jednotlivec ve službách druhého člověka, činí tak
dobrovolně a na základě vzájemné dohody.
V praxi však žádné
direktivní hospodářství existovat nemůže.
Takové hospodářství by se skládalo z robotů, které nemají žádné vlastní chtění, žádné vlastní zájmy. Vyjadřují to verše Alfreda Tennysona „po smyslu se neptají, jen do úpadu dělají".
Takové hospodářství by se skládalo z robotů, které nemají žádné vlastní chtění, žádné vlastní zájmy. Vyjadřují to verše Alfreda Tennysona „po smyslu se neptají, jen do úpadu dělají".
Dokonce i v extrémním
případě direktivního hospodářství ve vojenském oddíle v boji
- mám podezření, že i v takových případech, za které se
uděluje vyznamenání za chrabrost - nejedná žádná lidská
bytost jako robot. To, jak odhodlaně plní příkazy, stupeň jeho
angažovanosti a odvahy - to jsou ohledy, ve kterých jedná jako
nezávislá osoba sledující své vlastní zájmy.
Čisté tržní
hospodářství je alespoň představitelné. Ekonomové si berou za
příklad tržního hospodářství nejraději Robinsona Crusoe, i
když tržní hospodářství je zde poněkud modifikováno
přítomností Pátkovou. Robinson Crusoe bez Pátka by tvořil tržní
hospodářství, ve kterém by jednal jako nezávislá osoba
sledující své vlastní zájmy.
Společnost však nemůže
mít ani čistě direktivní, ani čistě tržní hospodářství, ať
už jako ideál nebo v praxi. Dokonce i v nejextrémnější verzi
anarcho-libertariánskeho ideálu tržního hospodářství existují
rodiny; a uvnitř rodiny se uplatňují elementy direktivity. Chování
dětí je často reakcí na příkazy, není v souladu s jejich
vlastní vůlí jako nezávislých osob, což je ostatně fakt, který
platí i o jiných členech rodiny. Podobně, jak jsem se už zmínil,
je nejzřetelnějším a nejextrémnějším případem direktivního
hospodářství armáda, ve které rozkazuje generál, dejme tomu,
plukovníkovi, plukovník majorovi, major kapitánovi, kapitán
poručíkovi atd. až dolů k chudákovi vojákovi.
Na každém stupni mají
jednotlivci, kteří reagují na příslušné rozkazy, svá vlastní
chtění a zájmy, a zčásti reagují i podle nich. Na každém
stupni tohoto procesu jim zůstává určitá volnost v jednání:
znají bezprostřední místní okolnosti, o kterých není možné
předpokládat, že by je generálové nahoře mohli znát. Takže
současné společnosti jsou vždycky smíšené. Jen ve velmi malých
skupinách, jako jsou rodiny, může být příkaz hlavní, i když
ne výlučnou metodou organizování ekonomické činnosti.
Vezměme si nejextrémnější
direktivní hospodářství, která v současné době existují
Sovětský svaz a Čínu. Mám podezření, že v Sovětském svazu,
a dokonce i v Číně, kdyby se nám to podařilo nějak
kvantifikovat, byste objevili, že většina zdrojů je organizována
spíše na tržních principech, na principech dobrovolné kooperace
lidí sledujících své vlastní zájmy, než pomocí propracované
struktury přímých direktiv. Zřetelným příkladem toho jsou
soukromé záhumenky v Rusku, které prý zabírají tři procenta
orné půdy, a podílejí se na čtvrtině až třetině celkové
zemědělské produkce země. Pojďme však dále.
Na sovětském trhu práce
jsou lidé najímáni a propouštěni. Jednotlivci mají určitou
volnost výběru práce, přijmout nebo odmítnout zaměstnání.
Tato svoboda není v žádném případě absolutní; jsou lidé,
kteří tento výběr nemají. Nicméně většina pracujících,
většina dělníků je najímána a propouštěna, z čehož
vyplývá, že většina práce je nakonec alokována prostřednictvím
tržních ujednání.
V čistě direktivním
hospodářství by byly zboží a služby alokovány jednotlivcům
přímo. Každá osoba by dostávala od centrální autority koš
zboží, neměla by žádnou volbu co do obsahu koše. Když se
podíváme na způsob, jakým jsou zboží a služby rozdělovány v
Sovětském svazu, zjistíme, že se prodávají v obchodech. Jistě,
lidé musejí často stát dlouhé fronty, ale metodou distribuce je
v podstatě nějaký tržní mechanismus stanovování cen zboží,
které lidé musejí kupovat. V některých případech potřebují
lidé více než jeden druh peněz: vedle papírových ještě
přídělové lístky. Nicméně metoda je to široce vzato tržní.
A opět, v takové zemi se všude rojí černé trhy. Když potřebuje
sovětský občan zavést elektřinu, pokusí se asi spíše domluvit
s melouchářem než volat státní středisko služeb pověřené
zaváděním elektřiny, protože bude mít malou důvěru, že ze
státního střediska přijde někdo v rozumném termínu.
Typická otázka, která
se v souvislosti s centrálním ekonomickým plánováním klade, je.
nakolik mohou být do direktivního hospodářství zaváděny tržní
prvky. Myslím, že takto je otázka postavena na hlavu. Reálná
otázka je, jak daleko je možno zajít při zavádění direktivních
prvků do tržního hospodářství. Myslím, že je doslova nemožné
provozovat rozměrnou ekonomiku na přísně direktivním základě.
To, co umožňuje takovým zemím, jako je Čína nebo Sovětský
svaz, v zásadě vůbec fungovat, jsou tržní prvky, které jsou bud
vědomě zavedené, nebojím prostě nelze bránit.
Mluvím-li o tržních
prvcích zavedených do direktivních ekonomik v Číně nebo
Sovětském svazu, nemluvím o svobodných trzích; jde o vysoce
deformované trhy. To je také důvod, proč mají tyto země tak
nízkou životní úroveň, proč jsou tak neefektivní.
Všichni známe klíčové
věty, které o tomto předmětu vyslovil Adam Smith, když
zdůrazňoval možnost trhů působit ke koordinaci ekonomické
činnosti. Řekl, že je-li směna dobrovolná - když se dva lidé
angažují v jakékoliv směně na dobrovolném základě -, směna
proběhne, jen když z ní mají obě strany prospěch. Ekonomická
činnost není „hra s nulovým součtem“, abychom použili
termínu, který nedávno zvolil ekonom Lester Thurow za titul své
knihy. Je to činnost, ze které může mít prospěch každý. Toto,
jak jsem již řekl, byl klíčový postřeh Adama Smithe a na tomto
postřehu spočívá to, co nazývá působení neviditelné ruky:
osoba, která se snaží jednat jen ve vlastním zájmu, je „vedena
neviditelnou rukou k cíli, který nebyl součástí jejích
úmyslů“. Tuto větu všichni známe.
Chceme-li porozumět
problémům vznikajícím při pokusech zavést efektivní tržní
prvky do direktivních ekonomik, je důležité zkoumat mnohem
podrobněji funkce, které vykonávají ceny při působení
neviditelné ruky, a koordinaci ekonomické činnosti.
Funkce cen
V principu vykonávají
ceny v každé společnosti tři funkce. Za prvé
předávají informaci. Dozvíme se velice rychle, že je třeba
šetřit energií, protože je tato informace předávána ve formě
vyšších cen nafty. Klíčový význam léto funkce byl víceméně
zanedbáván až do doby, kdy rakouský ekonom Friedrich von Hayek
publikoval svůj velký článek Využítí znalostí vespolečnosti (The Use of Knowledge in Society) v American
Economic Review v roce 1945. Tato funkce cen je podstatná, protože
umožňuje koordinaci ekonomické činnosti.
Ceny předávají
informaci o zálibách, o disponibilitě zdrojů, o výrobních
možnostech. Přenášejí velmi široké spektrum informací.
Přenášejí informaci o dnešní disponibilitě statků vzhledem k
zítřejší prostřednictvím termínových trhů atd. Druhá
funkce, kterou ceny vykonávají, je, že podněcují lidi, aby
volili nejméně nákladné metody výroby a aby užívali zdroje k
účelům, které jsou nejvíce hodnoceny. Tuto funkci vykonávají
proto, že mají ještě třetí, která spočívá v určování
toho, kdo co dostane a kolik - rozdělování důchodu.
Důvod, proč je důležité
zdůrazňovat tyto tři funkce a ukazovat jejich vzájemné vztahy,
je podle mého názoru v tom, že v podstatě všechny problémy
centrálního ekonomického plánování vyvěrají z pokusu tyto
funkce navzájem oddělovat. Jak můžeme snadno vidět, ceny mohou
být pro lidi podnětem jenom proto, že se používají k
rozdělování důchodů.
Jestliže to, co někdo
dostává za svou činnost, nezávisí nijak na tom, co dělá,
jestliže ceny nevykonávají třetí funkci rozdělování důchodu,
pak není žádný důvod, aby se tento člověk znepokojoval
informací, kterou ceny přenášejí, nic ho nepodněcuje, aby
jednal v souladu s touto informací.
Jestliže jeho důchod
závisí na tom, co dělá, na rozdílu mezi cenou, kterou dostává
za prodej svých služeb, a cenou, kterou musí zaplatit za
nakupované položky jestliže závisí na rozdílu mezi příjmy a
náklady z podnikatelského hlediska nebo mzdou a náklady z hlediska
dělníka - pak získává velmi silný podnět, aby se pokoušel
prodat své služby na nejlepším trhu za nejvyšší cenu, aby
produkoval s nejnižší mi náklady, aby vyráběl to, za co jsou
ostatní lidé ochotni nejvíce zaplatit.
Opravdová krása cenového
systému - slova „krása" užívám úmyslně - spočívá
právě ve způsobu, jak podnět k jednání na základě informace
doprovází informaci, která je předávána. V direktivním
hospodářství to neplatí. Informace je přenášena z jedné
úrovně direktivní ekonomiky do druhé, avšak informace s sebou
nenese žádný podnět k tomu, aby se jednalo v souladu s ní.
Musejí tu být ještě další dodatečné nástroje, aby lidé
podle informace jednali.
Rozdělování důchodu je
v každé společnosti největším zdrojem nespokojenosti. Platí to
v direktivním hospodářství a platí to i v tržním hospodářství.
Každý vždycky ví, že dává více než dostává a že jeho
spolupracovník dává méně. Je to přirozený lidský instinkt.
V tržních ekonomikách
byla velká část státní hospodářské aktivity, zejména ohromná
expanze činnosti státu během posledních padesáti let, zaměřena
na pokus oddělit rozdělování důchodu od tržní determinace, na
pokus učinit částku, kterou lidé dostávají, nezávislou na
cenách, za které prodávají své služby.
I kdybychom si přáli,
aby tomu bylo jinak, není prostě možné používat ceny k přenosu
informace a k podněcování jednání podle této informace, aniž
by se ceny zároveň používaly na ovlivnění rozdělování
důchodu, když už ne na jeho úplné určení. Jestliže bude
důchod člověka stejný, pracuje-li tvrdě nebo ne, tak proč by
měl pracovat tvrdě? Proč by měl vyvíjet úsilí a hledat
kupujícího, který by nejvíce ocenil to, co prodává, když by z
toho neměl žádný prospěch, atd., atd. Není třeba to dále
rozvíjet.
Jestliže se cenám brání,
aby ovlivňovaly rozdělování důchodů, i když ho neurčují
zcela, není možné je použít k jiným účelům. Jedinou
alternativou je pak direktiva. Nějaká autorita pak musí
rozhodnout, kdo a co musí vyrobit a za kolik. Tato autorita musí
rozhodnout, kdo bude čistit ulice a kdo řídit továrnu, kdo bude
policistou a kdo lékařem. Představa, že touha sloužit
společnosti může nahradit podněty, které poskytuje cenový
systém, je svůdná. Výsledkem jsou však opakované pokusy vůdců
jak v zemích primárně tržních, tak kolektivistických - vyzývat
lidi, aby tvrději pracovali, nebo aby šetřili, nebo aby
nezvyšovali ceny a mzdy, nebo aby vykonávali další činnosti, o
kterých se předpokládá, že jsou žádoucí, to vše ve jménu
vlastenectví nebo národního zájmu.
Takovéto výzvy jsou jen
souvislou řadou neúspěšných pokusů o řešení problémů,
které je vyvolaly. Důvod není v tom, že by lidé neslyšeli na
výzvy k vlastenectví, k sledování národních zájmů nebo na
výzvy ke společenské soudržnosti. Jsou to velmi silné city,
které vedou lidi k mimořádným činům. Jen se podívejte, jak
lidé reagují na výzvy k vlastenectví za války a do jaké míry
jsou ochotni obětovat své životy cílům, které mají jen velmi
málo nebo vůbec nic co dělat s jejich bezprostředním sobeckým
zájmem.
Důvod, proč se výzvy
nesetkávají s úspěchem, tkví mnohem hlouběji. Je to proto, že
výzvy mohou být jen zřídkakdy doprovázeny informací, která je
významná pro odpověď a dosažení žádoucích cílů. Mohou mít
úspěch, jsou-li lidé vyzváni například ke vstupu do armády.
Většinou však nemohou mít úspěch, směřuje-li výzva k
chování, které by mělo zlepšit společenskou nebo ekonomickou
koordinaci.
Jak má jednotlivec
posoudit, co je společensky žádoucí nebo co by měl dělat, aby
společnosti prospěl? Jeho vidění je nutné omezené; nemůže
posoudit vzdálenější účinky svého jednání. Způsobí
nejspíše stejně škody jako užitku, když jedná v nevědomosti
jen na základě podnětu pomoci „národním zájmům“ nebo ve
snaze prokázat „službu společnosti“. Velkou předností
podnětu přenášeného cenovým systémem není, že by byl vždy
naléhavější než jiné typy podnětů nebo že by byl
„vznešenější“, nýbrž jednoduše to, že na něj můžeme
náležitě a efektivně reagovat.
Když se centrálně
plánované ekonomiky pokoušely používat trhu, hlavní překážkou
úspěchu byla snaha oddělit funkci cen v rozdělování důchodu od
funkce cen v předávání informace a poskytování podnětu. Pokus
o toto oddělení a současné zachováni předností svobodného
trhu dal vzniknout rozsáhlé literatuře o různých nástrojích.
Langeho a Lernerova
„hra na kapitalismus“
Jak ekonomové dobře
vědí, nejslavnější pojednání na toto téma v moderní době,
přinejmenším na Západě, pochází od Oskara Langeho, polského
ekonoma, a to nejprve ve dvou článcích a pak v mírně
přepracované formě v knize, obsahující kromě toho i ranější
esej Freda M. Taylora, a od Abba P. Lernera v řadě článků a
později souhrnně v knize.
Lange a Lerner se pokoušeli vysvětlit, jak by mohla být socialistická společnost organizována pomocí trhu. Velmi podobný přístup předložil přibližně v téže době anglický ekonom James Meade ve své knize Plánováni a cenový mechanismus (Planning and the Price Mechanism).
Lange a Lerner se pokoušeli vysvětlit, jak by mohla být socialistická společnost organizována pomocí trhu. Velmi podobný přístup předložil přibližně v téže době anglický ekonom James Meade ve své knize Plánováni a cenový mechanismus (Planning and the Price Mechanism).
Lange-Lernerovo řešení
v zásadě vyžaduje, aby státní podniky hrály hru na
kapitalismus svobodného trhu. Cílem je formulovat konečné
výsledky fungování svobodného konkurenčního trhu a přeložit
tyto výsledky do instrukcí manažerům státních podniků, aby
stanovili cenu každého jejich výrobku na úrovni mezních nákladů,
nebo alternativně, pokud řídící autority samy stanovují cenu,
aby přizpůsobili objem výroby tak, aby se mezní náklady rovnaly
cenám. Při kalkulaci mezních nákladů by manažeři podniků měli
používat nejbližší aproximaci mezd, úrokových měr, nákladů
na suroviny atd., které by vznikly na svobodném trhu.
Měla to však být jen
„hra“ na kapitalismus, protože v jejich schématu důchody
jednotlivců neměly být nutně takové, jaké by vyplývaly ze
skutečného svobodného trhu. Manažeři státních podniků mají
dostávat mzdu, nikoli „zisky" z podniku, ačkoliv by snad
mohli dostávat i odměny vázané na zisk. Mohly by existovat
motivační odměny. Manažeři nemají být vlastníky podniku,
podniky by vlastnil stát. Investují-li manažeři kapitál, nemají
investovat vlastní fondy nebo fondy nějaké identifikovatelné
osoby, pro kterou by pracovali jako agenti. Rizika, která
podstupují, nemají být jejich vlastní rizika, nebo rizika
nějakých identifikovatelných nadřízených, nýbrž rizika státu.
Podobně důchody dělníků se nemají nutně rovnat těm mzdám, se
kterými podnikatelé kalkulují při rozhodování o rozsahu
výroby.
To je malý vzorek důmyslné analýzy z I.angc-Lcrncrovy knihy. Je to obdivuhodná kniha, ze které je možné se velmi poučit o fungování svobodného trhu; dokonce si myslím, že mnohem více než o jejím skutečném cíli, tj. jak provozovat socialistický stát. Není nutné zabíhat do příliš velkých detailů jejich analýzy, protože to, co se mi jeví jako základní trhlina této analýzy, má co dělat s důmyslnými částmi jejich diskuse jen velmi málo. Chci zdůraznit, že jejich přístup je velmi záslužný. Nutí plánovače ve společnosti, aby se pokusili odhadnout, jaké výsledky by přinesl svobodný trh, a tudíž vést skutečně relevantní úvahy, jak dosahovat efektivní výroby. Specifikuje principy, kterými by se plánovači ve společnosti měli řídit v procesu přizpůsobování cen zkušenosti cestou pokusů a omylů; to je přizpůsobovat množství požadované poptávkou disponibilní nabídce v krátkém období a disponibilní nabídku množství požadovanému poptávkou za cenu rovnou mezním nákladům v dlouhém období.
To je malý vzorek důmyslné analýzy z I.angc-Lcrncrovy knihy. Je to obdivuhodná kniha, ze které je možné se velmi poučit o fungování svobodného trhu; dokonce si myslím, že mnohem více než o jejím skutečném cíli, tj. jak provozovat socialistický stát. Není nutné zabíhat do příliš velkých detailů jejich analýzy, protože to, co se mi jeví jako základní trhlina této analýzy, má co dělat s důmyslnými částmi jejich diskuse jen velmi málo. Chci zdůraznit, že jejich přístup je velmi záslužný. Nutí plánovače ve společnosti, aby se pokusili odhadnout, jaké výsledky by přinesl svobodný trh, a tudíž vést skutečně relevantní úvahy, jak dosahovat efektivní výroby. Specifikuje principy, kterými by se plánovači ve společnosti měli řídit v procesu přizpůsobování cen zkušenosti cestou pokusů a omylů; to je přizpůsobovat množství požadované poptávkou disponibilní nabídce v krátkém období a disponibilní nabídku množství požadovanému poptávkou za cenu rovnou mezním nákladům v dlouhém období.
V mnoha zemích byl ve
větším nebo menším měřítku Lange-Lernerův systém zkoušen -
v Langeho rodné zemi, Polsku, kde úspěch tohoto dobrodružství
není tak zřejmý, v Československu, Maďarsku a v Rumunsku. Ačkoli
výsledky byly často lepší než výsledky dosahované dříve,
všechny bez rozdílu zklamaly naděje iniciátorů reformy.
V roce 1968 formuloval G.Warren Nutter klíčové obtíže tohoto systému v důležitém
článku nazvaném Trhy bez vlastnictví: velká iluze (Markets
Without Property: A Grand Illusion). Citujeme: „Když se dnes znovu
vrátíme k Langeho modelu socialismu, vidíme, jak prázdný je jeho
teoretický aparát. Trhy bez dělitelných a přenosných
vlastnických práv jsou pouhou iluzí. Nemůže existovat
konkurenční chování, ať už skutečné nebo simulované, bez
rozptýlené moci a bez odpovědnosti. A konkurenční chování
nepovede k rozptýlené moci bez odpovědnosti. Má-li být veškeré
vlastnictví doslova kolektivizováno a veškerá cenová tvorba
doslova centralizována, nezůstává žádný prostor pro
mechanismus, který by mohl v jakémkoli významném ohledu
napodobovat fungování konkurenčního soukromého podniku."
Základní problém tohoto
přístupu je skryt v tom, jak zaznamenávat výkon. Máme-li
vyjádřit základní rys systému svobodného trhu jinak, pak je to
systém, kde každý jednotlivec zaznamenává svůj vlastní výkon
sám a má zájem zaznamenávat ho správně, což je myšlenka,
kterou pronikavě rozvinul Thomas Sowell ve své poslední knize
Znalosti a rozhodováni (Knowledge and Decisions).
Člověk, který používá svou vlastní práci, aby vyrobil statky pro vlastní potřebu, je silně motivován, aby pracoval tvrdě a efektivně jako pracují lidé, kteří obdělávají soukromé pozemky v SSSR a Číně. Člověk, který riskuje své vlastnictví, má podnět k tomu, aby ho využíval co nejlépe. Používá-li svého vlastnictví k tomu, aby najal jiné lidi k výrobě nebo k poskytování služeb, má silný podnět k tomu, aby zaznamenával jejich práci; a protože se to ví a ví se též, že je možné získat odměnu, nebo být propuštěn, získávají dělníci silný podnět, aby pracovali efektivně. Spotřebitel, který vydává své vlastní peníze, má silný podnět k tomu, aby je vydával opatrně. A tak dále.
Člověk, který používá svou vlastní práci, aby vyrobil statky pro vlastní potřebu, je silně motivován, aby pracoval tvrdě a efektivně jako pracují lidé, kteří obdělávají soukromé pozemky v SSSR a Číně. Člověk, který riskuje své vlastnictví, má podnět k tomu, aby ho využíval co nejlépe. Používá-li svého vlastnictví k tomu, aby najal jiné lidi k výrobě nebo k poskytování služeb, má silný podnět k tomu, aby zaznamenával jejich práci; a protože se to ví a ví se též, že je možné získat odměnu, nebo být propuštěn, získávají dělníci silný podnět, aby pracovali efektivně. Spotřebitel, který vydává své vlastní peníze, má silný podnět k tomu, aby je vydával opatrně. A tak dále.
A naopak, jaký mají
podnět manažeři státních podniku v systému, ve kterém se jim
říká, aby se chovali, jako kdyby byli podnikateli zaměřenými na
zisk, k tomu, aby zaznamenávali svůj výkon? Státní úředníci
se budou snažit ho zaznamenávat, ale jaký podnět tito úředníci
mají, aby jej zaznamenávali správně? A jak mohou získat
informaci, na jejímž základě by mohli ohodnotit výkon manažerů?
Tento problém je nejlépe
možné vyřešit ne tak, že se bude sledovat každodenní rutina,
opakované podnikové operace, nýbrž že se bude sledoval to, co je
v mnoha ohledech nejdůležitější a jedinečnou činností z
hlediska růstu, rozvoje a změny, totiž inovace - rozhodování o
nových výrobcích, o nových kapitálových investicích atd.
Vezměme si specifický příklad. Někdo pojme myšlenku, která má
podle jeho nejlepšího úsudku naději na úspěch v poměru jedna
ku deseti. Když přesto uspěje, bude finanční výnos ve formě
hodnoty mimořádného produktu nebo ve formě úspor výrobních
nákladů dejme tomu stonásobkem nákladů na realizaci myšlenky.
Je nesporně žádoucí, aby tato činnost byla podniknuta. Je to
dobrá sázka. Je-li takových dobrých sázek hodně, konečný
výsledek je vysoce příznivý; výhry více než vynahradí prohry.
V tržním systému dostává jednotlivec, který se rozhodl
podniknout takovou akci, všechny nebo velkou část dodatečných
výnosů, má tedy motiv k podnikání. Ví, že je pravděpodobné,
že v devíti případech z deseti přijde o své peníze; avšak
zisk, který dostane v jednom případě z deseti, když se jeho
myšlenka prosadí, je dost velký, aby ospravedlnil přijetí
rizika.
Vezměme stejnou situaci
ve státním podniku. Jak může manažer podniku přesvědčit lidi,
jimž slouží, že naděje na výhru a potenciální výnos jsou
takově, jak on to vidí? Může mít ve svůj úsudek velkou důvěru;
přesto může mít velké problémy přesvědčit své nadřízené.
A navíc, struktura odměn bude velmi rozdílná. Bude-li akce
úspěšná, dostane bezpochyby nějakou mimořádnou odměnu; může
dostat vyznamenání a pocty, stát se národním hrdinou. Když se
však akce nezdaří, což je v devíti případech z deseti, bude
skoro určitě pokárán, asi přijde o místo a možná že i o
život a svobodu. Odměna v případě úspěchu nevyrovnává ztrátu
v případě neúspěchu. Jeho přirozenou tendencí bude vyhýbal
se takovým riskantním podnikům, hrát na jistotu, podnikat
investice, ve kterých je výnos téměř jistý. Kdo může něco
takovému manažerovi vytknout? Vezmeme-li v úvahu okolnosti, ve
kterých takový manažer funguje, pak je to zcela rozumné lidské
chování. Pro společnost jako celek je však takové chování
cestou ke stagnaci a strnulosti, která je skutečné výsledkem
kolektivistických společností.
Neexistuje skutečné
uspokojivá náhražka plnokrevného používáni svobodného trhu.
Z toho však nevyplývá, že není žádoucí se od zcela svobodného
trhu odchýlit. Tak předně efektivnost ve výrobě není jediný
cíl, který lidé mají. Všichni jsme ochotni obětovat část
efektivnosti jiným cílům. Za druhé je trh prostě neschopen
některé věci poskytnout. Trh nemůže zabezpečit národní
obranu. Pro tento účel je podstatné trh opustit, což pak způsobí
další zásahy do trhu prostřednictvím dopadů metod používaných
k naplnění fondů na financování národní obrany. Za třetí,
jak všichni víme, pracuje trh vadně v těch případech, ve
kterých se významná část efektů určité transakce - ať už
jsou to výnosy nebo náklady - dotýká jiných stran než té,
která je přímo v transakci angažovaná, stran, které lze obtížně
identifikovat. Tento třetí faktor, který byl nazván „efekty
sousedství“ nebo „vnější efekty“, dělá zvlášť velké
potíže, protože pokusy vlády zvládnout tyto vnější efekty se
typicky zvrátily více ve škody než užitek. V principu nemůžeme
nicméně popřít, ze je to případ takového druhu zásahů.
Zcela čisté systémy
neexistují; každý systém je tak trochu smíšený, takže na
jedné straně obsahuje direktivní prvky a na druhé se převážně
spoléhá na dobrovolnou spolupráci. Problémem je otázka proporce:
udržet direktivní prvky na minimu, a pak jsou-li zavedeny: jak při
dosahování jiných cílů, než je výrobní efektivnost, co
nejméně zasahovat do fungování trhu.
Myslím, že
nejdůležitějším závěrem této analýzy je, že i údajné
direktivní ekonomiky shledají jako žádoucí používat svobodného
trhu v tak široké oblasti, jak to jen bude politicky a ekonomicky
možné. Jmenovitě i v tak kolektivistických zemích, jako jc Čína,
Rusko a Jugoslávie, tato oblast zřejmě zahrne jak značnou část
zemědělství a maloobchodu, tak i malé podniky zpracovatelského
sektoru, těžby, dopravy a spojů. Všechny jmenované tři země
již tuto politiku jisté míře provádějí, avšak v menším
rozsahu, než by bylo proveditelné i při zachování centrální
politické kontroly. Samozřejmě každý krok tímto směrem dává
vzniknout určitým zdrojům moci nezávislé na centrální
politické autoritě, což je bezpochyby důvod, proč se
kolektivistické země tak zdráhavé vydávají tímto směrem.
Za druhé, pokud je cílem
spíše ovlivňovat rozdělováni důchodu než dosahovat určitých
cílů výroby, poučení z historie zní, že je lepší provádět
to pomocí všeobecných daní a dotací než zasahováním do
cenového systému. Toto poučení platí jak pro převážně tržní
ekonomiky, jako jsou USA, tak pro direktivní ekonomiky.
Při používání daní a dotací je žádoucí udržet mezní sazby na co nejnižší úrovni. Západní země, mezi jinými i USA, se rozhodly používat vysoce progresivní sazby; avšak přesto, že sazby jsou na papíře vysoce progresivní, nejsou v praxi účinné. Milióny daňových poplatníků, z nichž každý se snaží platit co nejmenší daně, našly účinné cesty, jak se vysoce progresivním daním vyhnout.
Při používání daní a dotací je žádoucí udržet mezní sazby na co nejnižší úrovni. Západní země, mezi jinými i USA, se rozhodly používat vysoce progresivní sazby; avšak přesto, že sazby jsou na papíře vysoce progresivní, nejsou v praxi účinné. Milióny daňových poplatníků, z nichž každý se snaží platit co nejmenší daně, našly účinné cesty, jak se vysoce progresivním daním vyhnout.
Totéž platí pro
poskytování dotací. Pokud politické autority chtějí nějaké
skupině lidí pomoci, měly by jim dát raději peníze, než aby
jim zpřístupňovaly určité zboží a služby za uměle nízké
ceny. Tyto skupiny získají více a systém bude zasažen méně. Za
třetí, pro podniky ve státním vlastnictví ukazuje Lange-Lemerovo
pravidlo - i když nemůže být plně účinné, protože zde
zůstává problém, jak přesně zaznamenávat výkon - přece jen
správný směr hospodářské politiky.
Podniky by měly být
odpovědné za své vlastní chování; jejich cíle by měly být
formulovány v obecné podobě zisku nebo peněz spíše než v
podobě specifických fyzických výsledků. Nechť podniky spolu
soutěží o potřebné zdroje a nechť jsou ceny určovány na
úrovni, která vyrovnává poptávku a nabídku.
Jak jsem již poznamenal,
hlavní vada všech alternativ nejširšího používání svobodného
trhu je v oblasti inovací, změny a pokroku, jak jsme se ve
Spojených státech v posledních letech poučili na vlastní kůži.
Naneštěstí, nebo naštěstí, podle toho, jak se na to kdo dívá,
není v této oblasti žádná účinná náhražka za svobodně se
rozvíjející soukromý trh.
➸
Preložil Tomáš Ježek